A crokinole szabályai

A crokinoleban az a nagyszerű, hogy többféleképpen játszhatjuk, így soha nem válik unalmassá. A tudásunk fejlődésével a szabályokat is változtathatjuk, hogy egyre izgalmasabbá, és gyorsabbá tehessük a játékot. Az alábbiakban ismertetjük a leginkább elterjedt hobbi változatot, de letölthető a szövetségünk hivatalos versenyszabálya is.

Alap játékszabály

Letöltöm

Versenyszabály

Letöltöm

Pontozólap

Letöltöm

Döntős pontozólap

Letöltöm

Kezdjünk hozzá....

 A játék célja:
A játék célja:
A játékosok (2-4 fő) felváltva igyekeznek korongjaikat a játéktér minél értékesebb mezőibe pöckölni, mindezt úgy, hogy az ellenfél korongjait akár ki is terelhetik a pályáról. A játszmát az nyeri, aki előbb éri el a győzelemhez szükséges 100 pontot. Egy komplett játszma akár több körből is állhat. Egy kör a 12-12 db korong ellövését jelenti.
Játékosok száma:
Játékosok száma:
Legelterjedtebb a kétszemélyes játék, de négy fővel is játszható akár csapatban is, kooperatív jelleggel úgy, hogy az egymással szemben ülő játékosok összedolgozva egy csapatot alkotnak. A négy fős szabályt lentebb ismertetjük.
Előkészületek
Előkészületek
Helyezzük el a játéktáblát az asztalon vízszintesen úgy, hogy a táblához minden játékos kényelmesen hozzáférjen. A táblát fordítsuk úgy, hogy a játékosok a negyedekkel szemközti oldalon üljenek. Mindkét játékos 12 db általa választott színű korongot kap, melyeket a táblán kívülre helyez. Tegyünk a tábla mellé, kényelmesen elérhető helyre egy 20-as gyűjtőt (tálkát vagy poharat).
A játéktér
A játéktér
A játéktér egy 66 cm átmérőjű kör alakú fából készült tábla, közepén egy 6mm mély lyukkal. A játékteret a koncentrikus körök három mezőre osztják, melyek értéke a középső lyuk (20 pont) felé haladva növeksznek (5, 10 és 15 pont). A külső 5 pontos mezőt a negyedelő vonalak négy egyenlő részre osztják, melynek külső határoló vonala az alapvonal vagy más néven lővonal. A legbelső 15 pontos mező határoló vonalán 8 db gumiütköző található, melyek a korongok mozgását nehezítik. A tálcarész egy árkot képez (5 cm) a játéktér és a külső perem között. Ez a játéktérről kieső és az alapvonalon megálló korongok gyűjtőhelye.

A játék menete

Most, hogy megismertük az előkészületeket, kezdhetjük is a játékot!

Sorshúzással válasszuk ki a kezdőjátékost és innentől kezdve a játékosok felváltva kezdik a fordulókat. A játszma elkezdése után a játékosok a táblát és székeiket már nem mozgathatják és a jobb lövési pozíció elérése érdekében nem is állhatnak fel. Lövés közben legalább fél fenékkel érintkeznie kell a székkel, vagyis a jobb lövési pozíció érdekében szabályos a széken ülve helyezkedni.
A táblához csak az éppen soron lévő játékos érhet hozzá. Minden lövést úgy kell indítani a saját negyedből, hogy a korong legalább részben érintse a lővonalat, illetve szélső lövések esetén a negyedelő vonalat. A korongot pöcköléssel kell ellőni, lökés nem megengedett! A soron következő játékos csak akkor kezdheti meg a lövését, amennyiben a játéktéren lévő korongok mind mozdulatlanok. Minden egyes korong, körönként csak egyszer lőhető el.
Lövés abban az esetben, ha az ellenfélnek nincs korongja, vagy csak saját korongja, korongjai vannak a táblán: Ebben az esetben a lövő játékosnak kötelező a korongját, vagy már a táblán lévő egyik korongját a 15-ös mezőbe juttatnia úgy, hogy a mozgása után legalább a 15-ös mező vonalát érintse. Amennyiben ez nem sikerül, a korongját (és az esetleg ütköző többi korongját is) le kell venni a játéktérről és az árokba kell helyezni. Ez a szabály a kezdőjátékosra is vonatkozik! Ha a korong a középső (20-as) lyukban landol és ott is marad, ki kell venni és a kör végi pontozásig a 20-as gyűjtőbe tenni.
Lövés abban az esetben, ha ellenfélnek van korongja a táblán: A játék egyik legfontosabb alapszabálya az, hogy az ellenfél korongját (vagy korongjait) mindig érinteni kell a lövéseink által. Ha az ellenfélnek egy vagy több korongja van a táblán, a soron következő játékosnak úgy kell lőnie, hogy valamelyik saját korongja legalább az egyik „idegen” koronggal ütközzön. Amennyiben ez nem sikerül, az ellőtt korongot le kell venni a játéktérről és az árokba kell helyezni, továbbá, ha a lövő játékos nem ütközött az ellenfél korongjával, de saját (vagy csapattársa) korongjával is ütközött, ezeket a korongokat is az árokba kell helyezni. A cél az, hogy úgy ütközzön az ellenfél korongjával, hogy sajátunk minél értékesebb mezőn, vagy épp a 20-as lyukban landoljon.

Kezdődhet is a játék! Természetesen idővel mindenki fejlődik, nyugodtan térjünk át a hivatalos versenyszabályra, és gyakoroljunk! Aztán cél a bajnokság megszerzése!

Kellemes időtöltést kívánunk!